ECRIS <br />communicatie &amp; educatie
  • Home
  • Copywriting
    • Drukwerk
    • Webcontent
    • Redactioneel
    • Eigen werk
  • Concepten
  • Leermiddelen
  • Over Ecris
    • Nieuws
  • Blog
  • Contact

Bewust zijn van de impact van communicatie

2/19/2014

0 Reacties

 
Bewust zijn: kennis dragende van / besef hebbende van
Impact: kracht die van iets uitgaat
Bron: van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal

Het is onmogelijk om je altijd bewust te zijn van de impact van je woorden en gedrag. Persoonlijke ervaringen zorgen ervoor dat deze per persoon enorm kan verschillen. Wat grappig is voor de één, kan kwetsend zijn voor de ander. Gisteren maakte ik dat zelf weer eens mee toen ik een verkoopster hoorde zeggen dat ze leed aan ‘Alzheimer Light.’ De vrouw had geen enkel benul hoe dat me raakte en dacht een onschuldig grapje te maken als excuus dat ze iets was vergeten. Bij Alzheimer denk ik echter onmiddellijk aan het verdriet binnen onze familie, omdat wij er al jarenlang dagelijks mee te maken hebben. Dat verdriet is schrijnend en constant; het is een voortdurende confrontatie met onmacht, onbegrip en gemis, waarin helaas geen Lightversie bestaat.

Persoonlijk vind ik het erg moeilijk te accepteren dat ondanks de liefdevolle verzorging onze communicatie steeds moeizamer wordt en uiteindelijk zal worden gereduceerd tot praktisch niets. Het bewust zijn, hier en nu, maakt helaas al steeds meer plaats voor gedachten aan vroeger en voor verwardheid, met zo nu en dan gelukkig nog wel een helder uitstapje naar het heden.

Ik ben niet de enige die te maken heeft met deze ontluisterende ziekte. Ongeveer 250.000 mensen lijden nu aan dementie en nog zeker een miljoen mensen wordt hierdoor ook geraakt, zoals partners, kinderen en andere familie en vrienden. Het aantal patiënten zal de komende jaren alleen maar verder toenemen. Dementie is een nare, slopende ziekte die langzaamaan het bewustzijn aanvalt en afbreekt. Er valt echt niet mee te spotten maar toch gebeurt dat nog veel te vaak, zonder dat men zich daar bewust van is. Maar een onschuldig bedoeld grapje kan dus gemakkelijk helemaal verkeerd uitpakken.

Foto
Dit voorval met de verkoopster onderstreept voor mij weer eens het belang van weloverwogen en bewust communiceren, zeker in een zakelijke omgeving. Het is verstandig geen enkel risico te nemen om zo misverstanden te voorkomen. Houd de zakelijke communicatie gezond en weloverwogen, zonder luchtige verwijzingen naar ziektes en ander leed. Om hier alvast een begin mee te maken, pleit ik ervoor de uitdrukking ‘Alzheimer Light’ niet meer te gebruiken. Die ziekte gun je immers niemand, zelfs niet in een Lightversie, als die zou bestaan. Dus grapjes over 'Alzheimer Light', vergeet het maar! 
0 Reacties

    Archief

    Februari 2018
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    Juli 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014

    WELKOM!

    Deze blog staat in het teken van communicatie in de breedste zin van het woord. Ik schrijf over zaken  die me opvallen en me raken en die ik leuk of belangrijk genoeg vind om te delen. Ik stel uw mening zeer op prijs dus als u zich ook betrokken voelt bij een onderwerp van een blog, nodig ik u van harte uit om te reageren.  

    RSS-feed

Stel uw vraag   >

Contact   >

Twitter   >

Blog   >

Disclaimer >