Bron: van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal
Het gaat misschien wat ver om mijn recente 'kastje-kastje naar de muur' ervaring te omschrijven als een drama maar een blijspel was het zeker niet. Het begon allemaal nog veelbelovend toen ik werd gebeld door een enthousiaste dame van Tele2. Ze vertelde me dat ik als trouwe klant voortaan minder kon betalen voor mijn tv/telefoon en internetabonnement. Ik kon het haast niet geloven en heb een paar maal gevraagd of dat aanbod gold tegen dezelfde voorwaarden als voorheen. Er zou inderdaad gegarandeerd niets veranderen. Dus ja, in dat geval graag! En het ging zowaar goed. Een paar hele weken.
Kastje-kastje
En toen kwam de dag dat de brief in de bus viel waarin Tele2 beleefd vroeg hun apparatuur terug te sturen. Geen idee waar het over ging en aangezien ik alle apparatuur nog steeds gebruikte, ging ik uit van een vergissing. Dom, ik weet het, want Tele2 maakt geen vergissingen.
En dus viel een paar weken later weer een brief op de mat met het dringende verzoek onmiddellijk hun apparatuur terug te sturen om zo een flinke boete te voorkomen. Dit klonk serieus dus ik besloot te bellen. Dat is op zich al een hele onderneming en na heel wat zenuwslopende muziekjes kwam ik eindelijk bij een stem die niet op een bandje stond. Deze vriendelijke dame was zeer behulpzaam en keek zowaar meteen even in het goede dossier.
“U moet het kastje van boven even terugsturen, het modem van uw tweede tv,” zei ze. Ik was verbaasd en ging nog uit van een vergissing. Dom ja, ik weet het, want Tele2 maakt echt geen vergissingen!
“Nee, u moet echt het kastje terugsturen, want u betaalt nog maar voor één aansluiting,” zei ze resoluut. Pardon? Ik had niets veranderd en toch nog gewoon ontvangst beneden en boven?
“Ja, dat komt door dat kastje boven en dat moet terug. Dan kunt u boven niet meer kijken.”
“Maar ik wil wel gewoon beneden en boven blijven kijken...”
Na heel wat gediscussieer bleek dat mijn abonnement door Tele2 was teruggebracht van twee naar één tv aansluiting. Ik begreep nu ook ineens waar die beloofde korting vandaan kwam. Ik legde de dame geduldig uit waar het misverstand vandaan kwam. Ze was vol begrip maar bleef onverbiddelijk; het kastje moest wel terug.
“Ja maar mevrouw, ik wil gewoon boven tv kijken en er zou niets veranderen volgens uw collega van de sales, dus ik houd toch echt gewoon mijn kastje.” Ze antwoordde dat dat niet meer ging, het was allemaal al aangepast in het systeem en dat was niet meer terug te draaien...
Kastje vice versa
Zuchtend gaf ik uiteindelijk de strijd op. Ik had namelijk wèl nog meer te doen, blijkbaar in tegenstelling tot de medewerkers van Tele2. Maar toch restte mij nog één korte vraag; wat als ik wel weer een aansluiting boven wilde? Dat was simpel volgens de dame in kwestie.
“Dan maken we nu een bandopname dat u uw abonnement weer verandert en dan zorg ik dat u een nieuw kastje krijgt.”
“Maar mevrouw, ik heb mijn abonnement niet veranderd en ik heb een goed kastje!!”
“U krijgt een nieuw modem, of u wilt of niet!”
Ik zei met de moed der wanhoop dat ik dan met drie kastjes zou zitten te kijken. De dame antwoordde hierop met al haar wijsheid dat ze niet wist of één tv aansluiting drie modems tegelijk kon trekken.
Hierna gaf ik het op. Zeker toen de dame nog toevoegde:
“Dat modem komt terug. U krijgt een nieuwe. Desnoods weigert u die nieuwe en stuurt u het terug, maar er moet een kastje terug!”
Drie weken later werd er inderdaad een nieuw modem bezorgd. Ik heb het risico niet genomen om dit terug te sturen maar inderdaad gehoorzaam het oude teruggestuurd. Tot mijn verbazing werkt alles nog steeds en kan ik ook zowaar zowel nog beneden als boven tv kijken. Maar ja, dat had ik eigenlijk wel kunnen weten. Want Tele2 maakt nooit vergissingen.
Ik begrijp nu overigens wel eindelijk dat schaap in die Tele2 commercials.
Niks cheap, gewoon schaapachtig dom.