Bron: van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal
Kent u dat? Dat u denkt dat u precies doet wat iemand u heeft gezegd maar dat iemand anders dat dan weer net even anders interpreteert? Miscommunicatie waardoor veel in het water kan vallen. Of juist niet.
Gewoon het huismerk
Ik maakte het onlangs weer mee bij de aanleg van onze nieuwe achtertuin. We hadden het advies gevraagd van een vijverspecialist om ook de aanleg van de waterloopjes zo goed mogelijk te doen. We kregen van hem de opdracht om vijversubstraat te kopen van het huismerk van een tuincentrum hier in de buurt. Dus zo gezegd, zo gedaan. We vroegen daar naar hun eigen substraat en de eigenaar sjouwde eigenhandig ontelbaar veel zware zakken op onze karretjes, zodat wij er maar twee keer mee hoefden te sjouwen, van de kassa naar onze auto en van onze auto naar de achtertuin. Een uur later en heel wat kilo's lichter lagen de zakken naast de waterloopjes te wachten op hun uitstrooiing in het water. De volgende dag zou de vijverspecialist weer komen voor de afwerking van het vijverfolie, daarna zou het substraat in het water mogen worden gegooid. Fijn gevoel hoor, het goede spul al in huis te hebben. We verheugden ons dan ook op de volgende dag.
Rood
De vijverspecialist liep die volgende dag de tuin in. Terwijl ik hem nog trots wilde zeggen dat daar het gewenste vijversubstraat al lag, deelde hij ons al mee dat dit niet het goede substraat was. Huh?? Dit was niet het eigen merk, zei hij. Dat was rood. Net zo rood als het waas dat voorbij onze ogen trok toen we dachten aan wat we weer moesten gaan doen; het tillen en sjouwen van die enorme hoeveelheid zware zakken. Deze moesten terug naar het tuincentrum en dezelfde hoeveelheid in het rood moest weer terug naar onze tuin. Wat een ellende.
Ik belde eerst de eigenaar van het tuincentrum en informeerde hem over deze miskoop. Zijn antwoord was vreemd.“Je hebt toch substraat van ons nu? Waarom is deze substraat niet goed?” Je zou denken dat je als eigenaar achter je eigen producten staat en zeker de pluspunten kent. Vreemd als je als klant dat moet toelichten. Als een klant specifiek naar het eigen substraat vraagt, verkoop je toch gewoon dat huismerk? Het bleek tijdens het telefoongesprek overigens dat het huismerk niet op voorraad was en dat het meegegeven substraat het enige product was dat hij nu in de verkoop had. Substraat is substraat zal hij gedacht hebben. Maar zo was het dus niet.
Spiegel van transparantie
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en ligt er nu voor een klein kapitaal in het water. Ook dit water was lichtelijk in shock van deze perikelen en de mist en troebelheid trokken pas een paar dagen na het toevoegen van het huismerk substraat op. Nu is het vijverwater weer transparant en gladjes; als een spiegel van hoe de communicatie eigenlijk had moeten verlopen.
Heldere communicatie
Kent u wel de pluspunten van uw huismerk en wilt u deze goed communiceren? Het is belangrijk om dit helder te doen, zonder ongewenste deining te veroorzaken. Ecris helpt u er graag bij!