ECRIS <br />communicatie &amp; educatie
  • Home
  • Copywriting
    • Drukwerk
    • Webcontent
    • Redactioneel
    • Eigen werk
  • Concepten
  • Leermiddelen
  • Over Ecris
    • Nieuws
  • Blog
  • Contact

Hoe uitvoerig en oprecht is uw afwijzing?

3/18/2014

0 Comments

 
Uitvoerig: veelomvattend, uitgebreid
Bron: van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal

Een vriendin solliciteerde online op een mooie vacature, die prima bij haar opleiding en werkervaring paste. Ze had weer veel aandacht besteed aan haar brief en cv en mailde deze vol goede moed op vrijdagmorgen om 11.22 uur. Op diezelfde vrijdag om 14.00 uur kreeg ze de volgende reactie per mail: “Na een uitvoerige selectie en intern overleg moeten wij u helaas mededelen dat wij de procedure niet met u voort zullen zetten.”
Foto
“Na een uitvoerige selectie en intern overleg” en dat allemaal in 2,5 uur en dan ook nog direct na ontvangst van de sollicitatie... Hoe ongeloofwaardig kun je zijn als bedrijf? Het is jammer dat de verantwoordelijke binnen deze organisatie zich blijkbaar niet realiseert dat het zeer lastig solliciteren is met de huidige concurrentie van heel veel andere kandidaten. Onderscheid je maar eens van de massa, dat is een behoorlijke uitdaging. Deze respectloze en ongeloofwaardige standaardmail zonder enig persoonlijk tintje geeft je als sollicitant naast een afwijzing een trap na, waardoor je je nog meer als een nummer voelt in de massa. Je springt er dus weer niet uit. Integendeel, je wordt nog verder teruggeduwd.

Helaas zijn er nog veel meer bedrijven die zo reageren. Je hoort het voortdurend om je heen. Natuurlijk, afwijzingen sturen kan een tijdrovende bezigheid zijn gezien het grote aantal reacties per vacature, maar het moet nu eenmaal wel gebeuren. En respectvol afwijzen is zeker een kunst. Bedenk echter altijd dat een sollicitant geen nummer is maar iemand die met de beste bedoelingen interesse toonde in uw bedrijf. Het minste wat een sollicitant verdient, is een geloofwaardige afwijzing, waaruit minimaal blijkt dat er ook tijd is genomen om de brief te lezen. 

Ik pleit dus voor zakelijke communicatie die oprecht en geloofwaardig is, zodat sollicitanten hun zelfrespect en motivatie behouden, ook na een negatief antwoord. Als u daar wat hulp bij kunt gebruiken, helpt Ecris u graag op weg. 

0 Comments



Leave a Reply.

    Archief

    Februari 2018
    Mei 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    November 2016
    Oktober 2016
    Juli 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Juli 2014
    Juni 2014
    Mei 2014
    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014

    WELKOM!

    Deze blog staat in het teken van communicatie in de breedste zin van het woord. Ik schrijf over zaken  die me opvallen en me raken en die ik leuk of belangrijk genoeg vind om te delen. Ik stel uw mening zeer op prijs dus als u zich ook betrokken voelt bij een onderwerp van een blog, nodig ik u van harte uit om te reageren.  

    RSS-feed

Stel uw vraag   >

Contact   >

Twitter   >

Blog   >

Disclaimer >