Bron: van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal
Een vriendin solliciteerde online op een mooie vacature, die prima bij haar opleiding en werkervaring paste. Ze had weer veel aandacht besteed aan haar brief en cv en mailde deze vol goede moed op vrijdagmorgen om 11.22 uur. Op diezelfde vrijdag om 14.00 uur kreeg ze de volgende reactie per mail: “Na een uitvoerige selectie en intern overleg moeten wij u helaas mededelen dat wij de procedure niet met u voort zullen zetten.”
Helaas zijn er nog veel meer bedrijven die zo reageren. Je hoort het voortdurend om je heen. Natuurlijk, afwijzingen sturen kan een tijdrovende bezigheid zijn gezien het grote aantal reacties per vacature, maar het moet nu eenmaal wel gebeuren. En respectvol afwijzen is zeker een kunst. Bedenk echter altijd dat een sollicitant geen nummer is maar iemand die met de beste bedoelingen interesse toonde in uw bedrijf. Het minste wat een sollicitant verdient, is een geloofwaardige afwijzing, waaruit minimaal blijkt dat er ook tijd is genomen om de brief te lezen.
Ik pleit dus voor zakelijke communicatie die oprecht en geloofwaardig is, zodat sollicitanten hun zelfrespect en motivatie behouden, ook na een negatief antwoord. Als u daar wat hulp bij kunt gebruiken, helpt Ecris u graag op weg.