Bron: van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal
Het is verschrikkelijk om te concluderen maar langzaamaan worden we redelijk immuun voor de verslaggeving over massa ontslagen in Nederland. Iedereen kent immers ook wel een aantal mensen zonder werk in zijn of haar omgeving. De laatste jaren is het fenomeen van geen werk hebben totaal geaccepteerd en ingeburgerd binnen onze maatschappij. Wat me echter nog wel opvalt in deze stroom van negatieve berichten zijn de onverwachte positieve wendingen in een proces, dat onvoorwaardelijk leek af te stevenen op een nieuw massa ontslag.
Een voorbeeld daarvan is het onvolprezen initiatief van medewerkers om loon of uren in te leveren, zodat er een of meer collega's binnenboord kunnen worden gehouden. De overweging komt absoluut voort uit compassie voor de bedreigde medewerkers maar de gedachte speelt ook mee dat inleveren eveneens onvermijdelijk was geweest in het geval dat het ontslag hen zelf had getroffen. Ik vind dit inleveren een prachtig initiatief, dat getuigt van collegialiteit, realiteitsbesef en passie voor het werk en bedrijf. Laatst hoorde ik nog een voorbeeld waar de collega in kwestie al was ontslagen vanwege bezuinigingen maar door deze constructie nog in dezelfde week kon terugkeren in zijn functie. Dankzij deze geweldige teamspirit is er een gezin uit de zorgen en de collega's hebben een vrije middag per week en kunnen nog steeds goed rondkomen. Het gevoel daarbij dat ze een collega hebben gered, is onbetaalbaar.
Goede tijden, slechten tijden
In goede tijden profiteren we maar al te graag van de winst en voordeeltjes maar op deze manier werken we ook samen aan het herstel van het bedrijf, waar we zo graag werken. In goede en in slechte tijden. Het lijkt wel een soap maar soms wordt het dus zomaar werkelijkheid!
Voetlicht
Al met al dus een prachtig verhaal dat echt wel in het zonnetje geplaatst mag worden! Geen enkele communicatie- of coachgoeroe zal immers ooit het positieve effect bereiken dat deze medewerkers zelf hebben gecreëerd. Een beter signaal qua motivatie is echt niet denkbaar! Toch is ook hierbij de in- en externe communicatie erg belangrijk. De overige medewerkers van het bedrijf moeten immers helder worden geïnformeerd, net zoals de klanten en leveranciers, die al afscheid hadden genomen van de persoon in kwestie. Voor elke doelgroep is een andere boodschap en toon van belang. Ecris helpt u daar graag bij. Zo werken we er samen aan dat uw bedrijf dankzij deze sympathieke constructie nog meer in het voetlicht komt, waardoor meer groei en werkgelegenheid uiteindelijk weer in zicht zijn.